Home > Modules > Berichten > iEB > Hoe werkt iEB 4.0

 

Hoe werkt iEB 4.0

De grootste verandering t.o.v. iEB 3.0 is het nieuwe berichtenpaar 409/410. Dit berichtenpaar wordt gebruikt om functionele terugkoppelingen vanuit het Cak naar de gemeente te versturen.

Algemene uitleg

De 409 berichten die verstuurd worden door het CAK worden automatisch beantwoord met een 410 retourbericht.

Onder de iEb module is een kaart toegevoegd waarop de functionele terugkoppelingen te vinden zijn, hier is ook te zien of het bericht al is verwerkt of nog (automatisch) opgepakt moet worden.

Zodra het 409 bericht is verwerkt zal de klant waarop het bericht betrekking heeft op handmatig worden gezet. Om inzichtelijk te krijgen op welke startnummers een 409 bericht is binnengekomen ga je naar de kaart klanten binnen de iEb module.

Klik op het trechter icoon om een filter te plaatsen. Zet het filter op Autobeoordelen = Nee. Je hebt nu de klanten op een rijtje die op handmatig zijn gezet door een (oa) een binnengekomen 409 bericht.

Dubbelklik op een startnummer om deze te openen en hier de reden van de inhoudelijke terugkoppeling te zien.

Zet na het beoordelen en eventueel bijsturen van het startnummer de klant weer op automatisch.

De functionele terugkoppeling

De volgende functionele terugkoppelingen kunnen vanuit het CAK worden verstuurd:

  • Stopdatum geplaatst i.v.m. aanmelding andere gemeente.
  • Startdatum ligt na overlijdensdatum.
  • Stopdatum ligt op of na overlijdensdatum.
  • Oplegging voor een andere EB-stroom is voorliggend.

Stopdatum geplaatst i.v.m. aanmelding andere gemeente

De terugkoppeling wordt verstuurd indien het CAK een aanmelding voor de inning van Eigen Bijdrage heeft ontvangen van een andere gemeente. Het CAK heeft de 'Relatie' in Aeolus beëindigd op de datum die in het bericht wordt meegegeven.
Aeolus zal automatisch een stop bericht sturen met de einddatum zoals vermeldt in het 409 bericht. Daarna zal de klant op handmatig beoordelen gezet worden, zodat geen nieuwe berichten verstuurd zullen worden.

Wat verwacht het CAK

Een actie met een stopdatum die op of voor de datum ligt uit het 409 bericht.

Wat moet je doen?

Een controle moet plaatsvinden of de burger zich heeft uitgeschreven op de door het CAK gestuurde stopdatum. Mocht dit niet het geval zijn, neem dan contact met de servicedesk van het CAK.

Maak, nadat contact is geweest met de servicedesk, een handmatig correctie van de relatie en verstuur deze;

De klant is op handmatig gezet.

Er is een einddatum in het startnummer gezet.

Er staat een actie klaar die gestuurd wordt met hierin de nieuwe einddatum.

Let op: pas de einddatum van de gekoppelde voorziening aan naar de datum uit het 409 bericht.

Zet de klant weer op automatisch.

Startdatum ligt na overlijdensdatum

De terugkoppeling wordt verstuurd als antwoord op een 405/407 bericht. Tussen het versturen van het 405/7 bericht en het mogelijk ontvangen van een 409 kunnen enkele dagen zitten.

In dit geval zit er een verschil tussen de overlijdensdatum zoals deze bekend is bij het CAK en Aeolus.

Wat verwacht het CAK

Een verwijderen start aanlevering, OF

Een wijzigen start aanlevering naar voor datum overlijden

Wat moet je doen?

In Aeolus dient de klant bijgewerkt te worden vanuit het GBA/BRP. Indien de overlijdensdatum dan nog niet overeenkomt met het CAK, neem dan contact op met de servicedesk van het CAK.

Indien nodig, maak een handmatig correctie van de relatie en verstuur deze.

Door de voorziening te verwijderen zal de start worden ingetrokken, OF

Pas de begindatum aan naar een datum van voor overlijden

Zet de klant weer op automatisch.

Stopdatum ligt op of na overlijdensdatum

De terugkoppeling wordt verstuurd als antwoord op een 405/407 bericht. Tussen het versturen van het 405/7 bericht en het mogelijk ontvangen van een 409 kunnen enkele dagen zitten.

In dit geval zit er een verschil tussen de overlijdensdatum zoals deze bekend is bij het CAK en Aeolus.

Wat verwacht het CAK

Een gewijzigde aanlevering van de stopdatum, OF

Indien de satopdatum gelijk is aan overlijdensdatum dan einddatum leeg laten.

Wat moet je doen?

In Aeolus dient de klant bijgewerkt te worden vanuit het GBA/BRP. Indien de overlijdensdatum dan nog niet overeenkomt met het CAK, neem dan contact op met de servicedesk van het CAK.

Indien nodig, maak een handmatig correctie van de relatie;

Pas de stopdatum van de gekoppelde voorziening aan naar datum voor of op overlijden, Aeolus zal de juiste actie genereren.

Zet de klant weer op automatisch

Op of na?

Het CAK berekent de eigen bijdrage tot en met de overlijdensdatum. Mocht een klant op de eerste van de maand overlijden dan zal voor die maand nog een gehele maand geïnd worden.
Een relatie kan dus op de overlijdensdatum starten.

Oplegging voor een andere EB-stroom is voorliggend

De terugkoppeling kan worden verstuurd als antwoord op een 405/407 bericht, maar kan ook op initiatief van het CAK worden verstuurd.

Indien het CAK een aanmelding vanuit de Wlz Of beschermd wonen heeft ontvangen dan is deze voorliggend aan het abonnementstarief.

Wat verwacht het CAK

Geen wijziging nodig.

Wat moet je doen?

Je hoeft in dit geval niets te doen. Zodra de voorliggende voorziening is afgelopen, zal het CAK de inning voor het Abonnementstarief of beschermd wonen hervatten.

Hoe wordt bepaald wat de eerst volgende actie is?

Voor de bepaling van de acties worden de volgende stappen uitgevoerd:
Onderstaande stappen zijn gelijk voor Abonnementstarief en Beschermd wonen, maar worden wel afzonderlijk van elkaar uitgevoerd, zo tellen alleen acties en relaties mee van de betreffende soort.
Een klant wordt alleen opnieuw beoordeeld als er geen:

  • Geblokkeerde acties zijn;
  • Handmatig te controleren acties zijn;
  • Acties zijn die wachten op antwoord van het Cak;
  1. Alle nog niet verstuurde acties worden verwijderd
  2. Een lijst met gewenste Cak Relaties wordt gegenereerd
  3. Per Cak relatie wordt gekeken of een wijziging nodig is

Ad 1.

Bij elke nieuwe beoordeling krijgen alle openstaande acties de status ‘verwijderd. Hiervoor is gekozen dat altijd terug gekeken kan worden welke acties op een gegeven moment worden aangemaakt.

Ad 2.

Vanuit de voorzieningen worden de gewenste relaties aangemaakt, waarbij overlappende voorzieningen worden samengevoegd. Overlap betekent in dit geval:, aansluitend of in dezelfde maand. 31-12-2021 en 1-1-2022 zijn aansluitend en worden dus samengevoegd. 2-4-2022 en 28-4-2022 vallen in dezelfde maand en zullen worden samengevoegd. Het is dus belangrijk om vanuit de voorzieningen te werken, aangezien die bepalende zijn voor de te versturen acties.

Ad 3.

Indien Cak relaties al bekend zijn bij het Cak, dan zal bekeken worden of deze overeenkomen met de gewenste relaties, waarbij de laatste Cak relatie als eerste beoordeeld zal worden.

Indien de klant op handmatig beoordelen staat, zal een nieuwe actie wel aangemaakt worden, maar de status ‘Handmatig beoordelen’ krijgen.

Indien de klant is overleden zal hier rekening mee worden gehouden en zal Aeolus geen berichten versturen waarbij:

  • De startdatum na de overlijdensdatum ligt of
  • De stopdatum op of na de overlijdensdatum ligt.
Het is wel mogelijk dat berichten verstuurd worden na de overlijdensdatum van de klant. Bijv. om relaties in het verleden te corrigeren.